اخبار

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو: با توجه به سرد تر شدن هوا احتمال شیوع بیماریهای تنفسی به ویژه آنفلو آنزا در جامعه بیشتر شده و یادآوری رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از ابتلای افراد به این بیماری لازم به نظر می رسد.

دکتر وریا رحیمی افزود: علایم شروع این بیماری ناگهانی بوده  و با علایمی مانند درد شدید عضلانی و مفصلی، بی اشتهایی، سردرد شدید، گرفتگی بینی، آبریزش بینی،  عطسه، گلودرد، احساس ناراحتی شدید در قفسه سینه، سرفه خشک و شدید، خستگی و ضعف باتداوم 2یا 3 هفته ای و تظاهرات گوارشی همراه می باشد.

وی خاطرنشان ساخت: سرماخوردگی و آنفلوآنزای فصلی هر دو بیماری ویروسی می باشند و تنها از نظر نوع ویروس و شدت علایم با هم تفاوت دارند. بعضی از افراد و گروههای سنی که در معرض ابتلای بیشتر بوده و در صورت ابتلا احتمال عوارض بیماری نیز در آنها بیشتر می باشد عبارتند از کودکان زیر 5 سال ، زنان باردار، سالمندان بالای 65 سال ،‌ بیماران مبتلا به دیابت ، افراد دارای بیماری مزمن ریوی ، بیماران قلبی عروقی، ‌افراد با بیماری مزمن کلیوی و افراد دارای نقص سیستم ایمنی.

دکتر رحیمی تاکید کرد: همچنین کلیه کارکنان مراکز درمانی که با بیماران ارتباط دارند، کارکنان مراکز نگهداری سالمندان و افرادی که در خانواده از بیماران و یا افراد سالمند نگهداری میکنند بیشتر در معرض خطر ابتلای به آنفلوانزا می باشند و توصیه می شود این  افراد پر خطر ضمن مشاوره با پزشک حتما واکسن آنفلوانزا دریافت نمایند.

وی گفت: باید توجه داشته باشیم که افراد مبتلا به آنفلوانزا قبل و بعد از شروع علائم میتوانند بیماری را به دیگران انتقال دهند و ویروس آنفلوانزا در هنگام سرفه یا عطسه و حتی صحبت کردن از طریق هوا به دیگران منتقل میشود لذا راههای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار آسان است: رعایت بهداشت فردی مانند شستشوی مکرر دستها، رعایت آداب تنفسی در زمان عطسه و سرفه کردن، رعایت فاصله حداقل یک متر از افراد در زمان صحبت کردن، استفاده از ماسک ، پرهیز از دست دادن، روبوسی با افراد بیمار و پرهیز بیماران از حضور در مکان های پر جمعیت از راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا است.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو با اشاره به اینکه دانش آموزان می توانند ضمن ابتلای خود، بیماری را به سایر دانش آموزان و همچنین خانواده ها انتقال دهند عنوان کرد: برای جلوگیری از ابتلا دانش آموزان به بیماری های تنفسی به ویژه آنفلوآنزا در مدارس رعایت نکات بهداشت فردی باید به آنها آموزش داده شود.  

وی در ادامه افزود: شستشوی مکرر و صحیح دست ها با آب و صابون به خصوص قبل ازخوردن غذا ، پرهیز از تماس دست ها با چشم و دهان، جلوگیری از وارد کردن اشیا خارجی مثل مداد به دهان ، آموزش آداب صحیح عطسه و سرفه کردن ، استفاده از دستمال کاغذی، رعایت فاصله حداقل یک متر از کسانی که تب و سرفه دارند، عدم استفاده از ظروف غذا خوری مشترک ، استفاده شخصی از وسایل و لوازم التحریر در مدرسه و عدم حضور دانش آموزان بیمار در کلاس درس تا 24 ساعت بعد از قطع تب از نکاتی است که دانش آموزان باید در مدارس رعایت کنند.


دکتر رحیمی ادامه داد: از دیگر مواردی که توصیه آن در مورد بیماران لازم به نظر می رسد این نکته می باشد که عامل اصلی عفونتهای تنفسی در این بیماریها ویروسها بوده و نیازی به مصرف داروهای آنتی بیوتیک وجود ندارد ، لذا بیماران به هیچ وجه نباید خودسرانه از این داروها استفاده نموده و یا در مراجعه به مراکز درمانی درخواست تجویز آنتی بیوتیک را بنمایند، پزشک معالج در مواقع  لازم خود داروی مورد نیاز بیمار را تعیین خواهد نمود.

رئیس اداره تحقیق، توسعه و آموزش های مردمی معاونت غذا و دارو  در پایان خاطرنشان ساخت: مهمترین سفارش برای بهبود سریعتر بیماران داشتن تغذیه مناسب شامل سوپ و مایعات گرم ، نوشیدن آب و مایعات به مقدار زیاد، استفاده از بخور و شستشوی حلق و بینی و داشتن خواب و استراحت کافی می باشد.

۹ آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید